بریکس؛ اتحاد جنوبی‌ها در برابر شمالی‌ها

وزیر اقتصاد در حاشیه اجلاس بریکس گفت: «عنوان این نشست جنوب جهانی بود که در واقع می‌خواهند در مقابل سلطه بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و در واقع اقتدار دلار، قدرت خودشان را نشان بدهند.»

به گزارش صدای‌بورس عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه اجلاس بریکس و در توضیح این اجلاس گفت: «عموماً در چنین اجلاس‌هایی مجموعه‌ای از بحث‌ها انجام می‌شود، اما بیشتر از اجلاس، این مسائل و دیدارهای حاشیه آن است که اهمیت دارد. رئیس جمهور دیدارهای مهمی با رؤسای جمهور روسیه و چین، نخست‌وزیر هند، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی داشت و این چهار کشور برای ما مهم بود و بحث‌های مهمی راجع به روابط اقتصادی داشتیم و یک سری گره‌هایی که در کار وجود داشت قول حل کردن داده شد.»

وی در ادامه گفت: «تقریباً هر چهار کشور (روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) استقبال کردند، به خصوص دو کشور چین و روسیه که بحث‌های جدی در ارتباط با مسائل اقتصادی در جلسه داشتیم؛ به عنوان مثال در دیدار با رئیس جمهور روسیه نداشتن توازن تجاری یکی از مواردی بود که مطرح شد و وی قول پیگیری در تأمین توازن تجاری را داد. همچنین با چین پروژه‌هایی داریم که قول دادند پیگیری صورت بگیرد.»

همتی در مورد بریکس با بیان این‌که اتفاق مهمی در دنیا در حال رخ دادن است، افزود: «بعد از ۶۰ سال بالاخره اتحاد جنوبی‌ها علیه شمالی‌ها در حال شکل‌گیری است و تاکنون هم به خوبی شکل گرفته است. امروز بیش از ۳۰ رئیس جمهور و رهبر کشورها در این اجلاس شرکت کرده بودند که از این منظر اجلاس بریکس، یک همایش جدی بود و همه صحبت از جنوب جهانی می‌کردند. عنوان این نشست، نشست جنوب جهانی بود. بریکس در واقع می‌خواهد در مقابل سلطه بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و در واقع اقتدار دلار، قدرت خود را نشان بدهد.»

همتی این‌طور ادامه داد که تفاوت این بار با شصت سال قبل در این است که اکنون در بریکس دو کشور از پنج قدرت اول اقتصادی جهانی، یعنی هند و چین حضور دارند و بعلاوه دو کشور از نوظهورهای مهم، یعنی آفریقای جنوبی و برزیل هستند و کشورهای دیگری همچون روسیه که قدرت سیاسی و امنیتی بالایی دارد و این مجموعه را همه اینها با هم تشکیل داده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که بریکس یک قطب مهم اقتصادی سیاسی خواهد شد، گفت: «با توجه به آن چیزی که در جلسه شاهد بودیم و در حواشی جلسه صحبت کردیم و مجموعه بحث و تبادل نظراتی که انجام شد امیدوارم نتایج خوبی حاصل شود اما مشخصاً در مورد کشورمان، دو مشکل فشار تحریم و FATF است که موجب می‌شود بانک‌های ما نتوانند ارتباط برقرار کنند.»

وی افزود: «این دو مسئله در این جلسات نیز مطرح شد و من فکر می‌کنم که ما در عین حال که باید این دو مشکل را دنبال کنیم، باید به دنبال تقویت جایگاه خود در بریکس باشیم. ما باید زمینه و بستر لازم را فراهم کنیم که اگر این مشکلات رفع بشود استفاده بهتری از مجموعه بریکس بکنیم و این برای کشور ما امکان پذیر است، و انشاالله بتوانیم نتایجی را برای پیشرفت اقتصاد و مردم عزیزمان از این نوع نشست‌ها و اجلاس‌ها داشته باشیم.»

کد خبر 506829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =